جمهوری آذربایجان کجاست ؟

جمهوری آذربایجان (Azerbaijan) یکی از همسایه‌های کشور ایران است که گردشگران زیادی هم از ایران به این کشور می‌روند. اکثریت مردم آذربایجان مسلمان هستند و 89٪ جمعیت آن ترک ‌زبان هستند. در کنار زبان ترکی آذربایجانی که زبان رسمی است، زبان‌های روسی، ارمنی، کردی، تالشی، عبری و لزگی نیز صحبت می‌شود. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر جمهوری آذربایجان، باکو است. در ادامه با آسمونی باشید تا به معرفی کشور آذربایجان بپردازیم.

پایتخت

باکو

حکومت

حکومت متمرکز نیمه‌ریاستی جمهوری

زبان رسمی

ترکی آذربایجانی

واحد پول

منات (AZN)

نژاد

ترک

کد تلفن کشور

994+

اختلاف ساعت با تهران

30 دقیقه عقب تر از تهران

جهت رانندگی

راست

فرودگاه های بین المللی

فرودگاه بین‌المللی باکو، فرودگاه بین‌المللی گنجه

 

کشور جمهوری آذربایجان کجاست؟

کشور آذربایجان بزرگ‌ترین کشور قفقاز واقع در قفقاز جنوبی می‌باشد که در شرق اروپا و آسیای غربی و در مجاورت دریای خزر قرار دارد. آذربایجان حدود دویست سال قبل جزء ایران بوده ولی در جنگ‌های ایران و روسیه، طی قراردادهای گلستان و ترکمانچای به روسیه ملحق شد. جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی در سال 1991 از اتحاد جماهیر شوروی جدا شد و به شکل کنونی درآمد.

آذربایجان از جنوب با ایران 689 کیلومتر، از غرب با ارمنستان 996 کیلومتر و ترکیه 17کیلومتر، از شمال با گرجستان 428 کیلومتر و روسیه 338 کیلومتر مرز زمینی دارد. آذربایجان همینطور دارای 713 کیلومتر مرز آبی با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان در دریای خزر است.

جغرافیای جمهوری آذربایجان

کشور آذربایجان در جنوب رشته‌کوه قفقاز و شمال رودخانه ارس و در کنار دریای خزر واقع شده‌. سه رشته‌کوه، قفقاز بزرگ در شمال، قفقاز کوچک در غرب، و کوه‌های تالش در جنوب، این کشور را احاطه کرده‌. این کوه‌ها 40 درصد از مساحت جمهوری آذربایجان را دربرگرفته‌ و قله کوه بازاردوزو بلندترین نقطه آن است. نواحی میانی شامل جلگه‌های آران مرکزی، مغان و میل و سواحل دریای خزر کم ارتفاع و پست بوده و ارتفاع در پست‌ترین نقطه این کشور، 28 متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد است. جمهوری آذربایجان کشوری محصور در خشکی است. این کشور در پیرامون دریای خزر، که یک دریای بسته‌ است، واقع شده و طول خط ساحلی آن 800 کیلومتر است.

منبع : مجله اینترنتی آسمون

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.